Hvorfor er det vigtigt at tale pænt til sig selv?

(Billede @ Jan Teller / @ Shapeit.dk)

Det er sindsygt vigtigt, at vi ikke går og taler grimt eller taler ned til os selv. Jeg har været verdensmester i det. Jeg har sagt de grimmeste ting om mig selv. Både om min krop, men også min personlighed. Jeg fanger stadig mig selv i det, engang i mellem. Jeg tror aldrig helt man kan vænne sig fra det, for vi oplever jo hele tiden nye ting i livet, som så trigger andre ting. Men jeg tror man kan komme derhen, hvor det 1. sker utrolig sjældent og 2. man ikke bliver følelsesmæssigt påvirket af det.

Men helt videnskabeligt, sker der nogle ting, som er ret alvorlige, når vi taler grimt til os selv. Hjernen er en meget sjov størrelse. Den bliver aldrig rigtigt fast, eller færdig med at udvikle sig. Den har nemlig meget plasticitet. Det vil altså sige, at hjernen hele tiden tilpasser sig de stimulationer den møder. Når du bruger mange tanker, meget tid, og meget opmærksomhed på de negative ting, du går og fortæller dig selv, så skaber hjernen simpelthen netværk som gør det nemmere for den at ende der igen – og som også styrker hele adfærden omkring det. Disse neurale netværk kan altså, så at sige, gøre den negative tænkning værre. Men den gode nyhed er, at du jo – med tankens kræft – kan skabe nye og bedre neurale netværk. Som beskæftiger sig med mere positive tanker. Jo mere du øver dig, jo mere energi allokerer hjernen til det positive, og det vil altså sige, at jo mere vil din standard adfærd falde indenfor denne kategori – også når du ikke tænker over det.

Men forandringen skal først sø-sættes. Og det styrer du jo selv, heldigvis. Ved bare at i gangsætte tanker, der er positive for dig. Og ved at skabe adfærd, der afbryder dine gamle tankevaner.

Hvordan gør man det så helt praktisk? Når der kommer “Jeg er ikke god nok”, “Mine ben er grimme”, “Jeg har for mange strækmærker” tanker, så skal du ikke begynde at underholde disse tanker, eller bruge vildt meget energi på dem. Personligt plejer jeg heller ikke længere at gide diskutere med dem, eller gå ind i dem. Jeg beskæftiger mig simpelthen bare med noget andet, og lader være med at “lytte”. Jeg siger ikke de skal gå væk. Jeg anerkender de er der, siger “ok” og så fortsætter jeg mit liv. Det vil sige, at mange gange når de dukker op, bliver jeg heller ikke længere følelsesmæssigt påvirket af dem.

Det kan godt være, at tanken om at skabe affirmations, eller at gå rundt og sige positive ting til sig selv, lyder fjollet, hippie-agtigt og new-age. Men hvis du gerne vil forandre noget i hjernen, så er det altså en virkelig god ide at prøve alligevel. Vil du ikke hellere have tanken om, at du er fantastisk dukker op, fremfor tanken om, at du ikke er god nok? Så bliver du simpelthen nødt til at træne din hjerne – medmindre du allerede ved, at du er fucking nice. I så fald, så kudos til dig.

Vores tanker definerer, hvordan vi oplever verden. Derfor er det vigtigt, synes jeg, at træne dem, mindst lige så meget, hvis ikke mere, end vi træner vores krop. Det er en ongoing work in progress – ligesom ved kroppen, så falder man nemt tilbage til der hvor man startede, hvis man ikke bliver ved med at træne. Men der er så meget at vinde ved det, at jeg seriøst ikke kan finde et argument for at lade være.

Nå! Men det var dagens vise ord. Håber i nød dem, og vil læse med igen en anden dag. Kram herfra!

1 Comment
  • Niels Moestrup

    18. april 2019 at 7:53 Svar

    Godt skrevet.
    Jeg kan anbefale at lytte til Morten Elsøes podcast http://www.mortenelsoe.com/podcasts/detoxdinhjerne

    Og så bruge METAkognitive (MTK) teknikker.
    For det handler ikke “bare” om – faktisk sjældent, som i nærmest ALDRIG – at “Luk Munden Og Let Røven – men om årsagen til at vi har et overforbrug af kalorier.

    Som i næsten alle livets kedelige facetter, så sker “ulykken” i hjernen og i de tankemønstre vi har.
    Det gælder angst, depression, lavt selvværd, tristhed, ensomhed, over- og underspisning – fortsæt selv – og her er førnævnte teknikker i den metakognitive verden én god mulighed. MTK kan dog ikke altid stå alene. Så i de mere hårde tilfælde, kan det være nødvendigt med hjælp eller blanding af samtaler og andre tilgange.

    Tak for at dele og for dine altid kloge ord.
    Mvh
    Niels

Post a Comment